بلاگ

دو نکته در قراردادهای ساختمانی در زمان نوسانات ارز که مهندسین عمران باید بدانند.

چه مشکلی برای یک مهندس عمران در زمان جهش قیمتها ممکن است پیش بیاید؟

شما به عنوان یک مهندس عمران در حال ساخت ساختمان خود هستید و طی قرارداد مشارکت در ساخت یا پیش فروش ملزم به تحویل واحدها در زمانی معین به اشخاص خاصی هستید.

به یکباره قیمت ارز و به تبع آن قیمت اجناس طی چند ماه دو یا سه برابر می شود.

در ساختمان قراردادهایی هستند که اجرا و تامین قطعات آن به تدریج و به موازات پیشرفت کار انجام می گیرد، مثل قراداد آسانسور، قرارداد خرید و نصب چیلر و داکت اسپلیت و ………….. و شما مثلا قرارداد را ابتدای ساختمان می بندید و قیمتی را با فروشنده توافق می کنید و متناسب با پیشرفت کار به وی پرداخت میکنید.

حال این دو مطلب چه ارتباطی باهم دارند؟

در زمان نوسانات ارزی و جهش قیمتها شرکتها یا افرادی که باید این اجناس را تامین کنند. این اتفاق برایشان می افتد:

با شروع افزایش قیمتها اقدام به خرید اجناس و قطعات باقی مانده نمی کنند و منتظر میمانند تا شاید قیمتها پایین بیاید. با گذشت زمان قیمتها نه تنها پایین نمیایند بلکه به طور پیوسته بالا و بالاتر می روند. در نتیجه فروشنده به این نتیجه می رسد که اگر بخواهد تعهد خود به شما را انجام دهد ضرر زیادی را متقبل خواهد شد. بنابراین تعهد شما را انجام نمی دهد.

از طرفی شما هم متعهد به تحویل ملک به مالکین هستید و تحت فشار روانی این موضوع قرار دارید.

در این حالت اگر شما قرارداد مناسبی نیز با طرف مقابل نبسته باشید مجبور می شوید اجناس را با قیمتهای جدید خود خریداری کنید.

در حالیکه اشتباه از فروشنده بود که بلافاصله با شروع افزایش قیمتها اجناس را خریداری نکرده و عاقبت کار را پیش بینی نکرده بوده. ولی شما چون اصولی و حرفه ای با وی برخورد نکردید متقبل ضرر هنگفتی می شوید.

این ضرر می تواند تا اعدادی مثل ۲۰۰ میلیون تومان هم برسد.

حال اگر شما پیش بینی این وضعیت را همان ابتدای کار می کردید چنین اتفاقی نمی افتاد و شما میتوانستید فروشنده را ملزم به انجام تعهداتش کنید.

در ویدیوی زیر دو نکته به شما یادآوری میکنم(مهندس نوید نیاکان) ، اگر شما به عنوان خواننده این مطلب به تازگی وارد بازار کار ساختمان شده اید، بدانید که ساختمان سازی(به عنوان یک تجارت) علاوه بر مطالب علمی دارای نکات بسیار ظریفی در آنالیزهای مالی و حقوقی هست که یک اشتباه ممکن است بار مالی بسیار سنگینی بر شما وارد کرده و ضربات جبران ناپذیری به شما بزند.

 

یکی از اهداف من در این وبسایت آماده کردن به خصوص مهندسین عمران تازه کار برای ورود موفق به این شاخه هست تا بتوانند آنچه را که دانشگاهها به ما نیاموختند در کنار هم بیاموزیم و سهم خود را به حق و شایستگی از بازار کار بگیریم

http://

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *