بلاگ

قانون ۱۲۰-۹۰ و نکات اجرایی آن در اجرای راه پله

چرا باید این ویدیو را تا آخر دید؟

در اجرای ساختمان موارد خاصی وجود دارد که عدم رعایت آنها باعث افزایش هزینه، دوباره کاری و یا ضعف در ساختمان خواهد شد. قانون ۹۰-۱۲۰ در اجرای پله یکی از این موارد می باشد.

 

این ویدیو شامل چه مباحثی است؟

در این ویدیو ابتدا به این نکته اشاره میکنیم که اصولا چرا باید پله ها با اعداد ۹۰ و ۱۲۰ اجرا شوند.

سپس نکاتی را که در هنگام اجرا باید به آن توجه کنید بیان میکنم. این نکات در قالب دو مثال واقعی از دو ساختمان در حال ساخت بیان شده است.

 

این ویدیو چقدر وقت من را میگیرد؟

این ویدیو حدودا ۱۲ دقیقه از زمان شما را میگیرد ولی نکات مهمی را از آن فرا خواهید گرفت که شاید نمی دانستید بنابراین توصیه میکنم حتما تا انتها ببینید.در ضمن متن ویدیو هم در زیر آن قرار داده شده است که بیشتر جنبه سئو سایت مد نظر بوده ولی برای دوستانی که با خواندن متن راحتر هستند هم کاربرد دارد.

 

 

 

 

 

متن ویدیو

به نام خدا

مهندس نوید نیاکان هستم و سلام عرض می کنم خدمت تمامی مهندسین عزیز و همراهان وب سایت آکادمی ساخت

دوستان فایلی رو که امروز در خدمتتون هستم در مورد قانون ۹۰-۱۲۰ در اجرای راه پله ها است. که در ادامه با هم به این موضوع می پردازیم. قبل از اینکه وارد بحث بشیم اجازه بدید یک یاداوری ازابعاد و استانداردهای راه پله و ضوابط شهرداری در این مورد داشته باشیم.

همانطوری که می دانید طبق ضابطه باید طول راه پله برابر ۴متر ۸۰ باشد. توی این شکل  برشی از شمشیری و در واقع یکی از شمشیری های راه پله نشان داده شده است. ۴ متر ۸۰ (سانتی متر) در واقع از سنگ و تمام شده ی دیوار طبقه تا تمام شده دیوار میان طبقه هست (که) شامل سه بخش هست. بخش اول پاگرد هستش در تراز طبقه که باید برابر ۱ متر و ۲۰ سانتی متر باشه و یک بخش مایل داریم که طول افقی این بخش مایل ۲ متر و ۴۰ سانتی متر و در انتها پاگرد بالایی این شمشیری رو داریم که طول اون هم باید ۱ متر و ۲۰ سانتی متر باشد.

موضوعی که توی این آموزش میخواهیم به آن بپردازیم اینه که دال بتنی راه پله در زمان اجرای اسکلت باید به چه نحوی اجرا بشود که بتونیم به صورت اصولی این ابعاد رو داشته باشیم.

و اتفاقی که توی خیلی از ساختمونها میوفته اینه که دال بتنی رو هم به صورت ۱۲۰،۲۴۰ و ۱۲۰ اجرا میکنند یعنی در قسمت پایین شمشیری راه پله ابتدا یک قسمت افقی ۱۲۰ سانتی می گذارند سپس قسمت مایل رو اجرا می کنند و در بالا هم یک دال بتنی افقی ۱۲۰ سانتی متری دیگر ولی اگر شما بخواهین به صورت اصولی اجرا کنید(باید به این نحو عمل کنید)

ببینید در شکل ما یک شمشیری راه پله داریم که همیشه و همواره در دالهای شمشیری راه پله باید شما به این نحو دال بتنی رو اجرا کنید. که ابتدا یک قسمت افقی بابت پاگرد در پایین شمشیری به طول ۱۲۰ سانتی متر از دیوار نازک کاری شده اجرا  و سپس قسمت مایل رو ادامه میدیم و در انتهای کار و در بالای شمشیری باید طول پاگرد را به اندازه ۹۰ سانتی متر از دیوار نازک کاری شده اجرا کنید. و علتش هم اینه که وقتی شما پله ها رو اجرا میکنید و به قسمت بالا می رسید ارتفاع پله کمی بالاتر از قسمت افقی بتنی قرار میگیره و با احتساب ۳۰ سانتی متر طول کف پله آخر، ما یک پاگرد ۱۲۰ سانتی متری خواهیم داشت که شامل ۹۰ سانتی متر دال بتنی هست که از قبل اجرا شده و ۳۰ سانتی متر کف پله پله ی آخر با هم جمع می شوند و به عدد مد نظزمون یعنی ۱۲۰ سانتی متر پاگرد میرسیم.

در اکثر ساختمانها پیمانکارها خیلی خودشون درگیر این که بخوان خیلی با دقت این دال و اجرا کنند نمی کنند. و شاید از خودتون بپرسید حالا اگر ما این قانون ۱۲۰-۹۰ رو رعایت نکنیم و دال بتنی بالا و پایین شمشیری ۱۲۰ اجرا کنیم چه مشکلی پیش میاد؟

مشکلی که پیش میاد اینه که اولا در زمان اجرای پله ممکنه مجبور بشین قسمتهایی از دال مایل پلتونو بتراشین و یا ممکنه که مجبور شین کفسازی پله هاتونو بالاتر از جایی که نیاز است اجرا کنید مثلا به جای ۱۰ سانتی متر مجبور بشین ۱۵ الی ۲۰ سانتی بالاتر اجرا کنید تا بتونیین پله ها رو درست در بیارین که این موجب میشه کف سازی طبقاتتون هم به تبع اون افزایش پیدا کنه و هزینه های اضافی رو به پروژه تحمیل کنه به علاوه اجراش سخت تر میشه. بنابراین همیشه قانون ۹۰-۱۲۰ رو در اجرای پله ها مدنظر داشته باشید.

حالا یه مقدار جلوتر بیشتر توضیح میدیم که مطلب بیشتر برای دوستان جا بیوفته

در ادامه بریم با اجرای این اعداد ۱۲۰-۹۰ در اجرای پله بیشتر آشنا بشیم . ببینید دوستان در زمان اجرا، ما یک دال راه پله داریم و سوالی که پیش میاد و پیمانکار از شما میپرسه اینه که نقاطی که با دایره در شکل نشون داده شده در چه طولی و چه فاصله ای از دیوار یا ستون یا هرچیزه دیگه ای که بسته به پلان ساختمون داریم پیمانکار باید قطع کنه و همانطور که دقت کردید ما گفتیم اعداد ۱۲۰ و ۹۰ فواصلی هستند که ما از دیوار تموم شدمون نیاز داریم. ولی زمانیکه داریم اسکلت ساختمان را اجرا میکنیم اساسا دیواری هنوز چیده نشده و هنوز مشخص نیست که نازک کاری دیوار در کجا قرار میگیره بنابراین در قسمت پایین ما باید یک عدد ۱۲۰ به اضافه ایکسی رو به پیمانکار معرفی کنیم و در قسمت بالا هم یک عدد ۹۰ بعلاوه ایکس و این عدد ایکس بسته به پلان ساختمون و در واقع پلان راه پله و محل قرارگیری راه پله میتونه اعداد مختلفی باشه و در انتها ما این عدد محاسبه شده را به پیمانکار میگیم تا روی این اعداد خمش رو بزنه حالا در ادامه چند عکس اجرایی رو با هم مرور میکنیم.

خوب دوستان اگر این عکسو در نظر بگیریم هدف ما اینه که ببینیم مقدار این علامتهای سوال که فاصله جایی که میلگردها خم میخورن از یک مبدا مثلا قالب یا این ستون در شکل چقدر است؟

که همینجور که گفتم در پلانهای مختلف فرق میکنه

اگر این شکل و در نظر بگیرید در قسمت سمت چپ ما پلان راه پله رو داریم و در قسمت سمت راست هم راه پله ای که اجرا شده و میخواهیم فاصله از ستون تا جاییکه خم مایل میلگردها شروع میشه رو بدست بیاریم

ببینید اگر به شکل سمت چپ دقت کنید باید به اندازه ۱۲۰ از قسمت نازک کاری شده ستون داشته باشیم نکته مهم همین جاست که ما پلانی که داریم اعدادی هستند که براساس نازک کاری شده و فاینال کار هستند.

بنابراین از روی نازک کاری روی ستون تا خم باید ۱۲۰ سانتیمتر فاصله باشه حالا مجدد به شکل سمت چپ دقت کنید.

نازک کاری سنگ و دوغابی هست که روی این ستونها قرار میگیره و در زمان اجرا، یک دیوار بین این دو ستون کشیده خواهد شد و این دیوار تا بالا میاد و روی دیوار که همباد ستون هستش سنگ و دوغابمونو اجرا میکنیم.

بنابراین ما ۵ سانتی متر سنگ و دوغاب داریم تا به نازک کاری برسیم و از انجا هم ۱۲۰ سانتی متر تا قسمت مایل راه پله داریم و در  قسمت دیگر هم ۹۰ سانتی متر میخواهیم بنابراین از ستون ۹۰ بعلاوه ۵ سانتی متر  فاصله بگیریم و به پیمانکار بگیم که خم مایلش رو بزنه و در قسمتی هم که شمشیری داره رو به بالا میره ۱۲۰ بعلاوه ۵ سانتی متر باید فاصله بگیریم و به پیمانکار بگوییم خم مایلش را بزند

یک شکل دیگه از یک باکس راه پله دیگه رو باهم مرور کنیم. توی این شکل همانطور که در قسمت سمت چپ و پلان راه پله میبینید. این راه پله سمت نمای ساختمان هست و می بایستی برای شمشیری که بالا میرود ۱۲۰ سانتی متر از دیوار نازک کاری شده و برای شمشیری دیگر هم ۹۰ سانتی متر از دیوار نازک کاری شده داشته باشیم.

حالا فرض کنید شما در این ساختمان هستید و به پیمانکار میخواهید بگویید که خمهایش را روی چه اعدادی(فاصله ای) از لبه قالب که همباد ستون هست بزند. و کارو اجرا کنه.

فرض کنید شما توی ساختمون هستید و این شمشیری در حال اجرا هست. لبه قالب همباد ستون هست. باید توی ذهنتون تصور کنید ما چه چیزهایی داریم.؟

از لبه ی ستون یک سفال ۱۰ خواهیم چید که سمت نما را ۵ سانتی متر سنگ میکنیم و سمت راه پله رو هم (کادر زرد رنگ) سنگ و دوغاب خواهیم کرد .

بنابراین از لبه ی ستون یک ۱۰ سانتی متر سفال و یک ۵ سانتی متر سنگ و دوغاب خواهیم داشت و سپس تا خم (میلگرد) ۹۰ سانتی متر در سمت راست و ۱۲۰ سانتی متر در سمت چپ باید باشد.

بنابراین اعداد ۱۲۰ بعلاوه ۱۵ . ۹۰ بعلاوه ۱۵ را خواهیم داشت بنابران به پیمانکار میگوییم در یک سمت ۱۰۵ سانتی متر از لبه قالب فاصله بده و خم را بزن و در سمت دیگر ۱۳۵ سانتی از لبه قالب فاصله بده و خم پله رو بزن.

بنابراین مشاهده کردید که با توجه به پلان راه پله این اعداد فرق میکند و شما باید زمان اجرا نازک کاری را تصور کنید و به اعداد۹۰ و ۱۲۰ اضافه کنید و به پیمانکار بگویید تا خم مورد نظرو برای دال پله بزنه

Share this post

Comments (2)

  • محمد Reply

    مهندس سلام
    چند نکته رو لازمه اضافه کنم به فرمایشاتتون:
    ١-بنده به عنوان یک محاسب و مجری همیشه همیشه تا نقشه ها رو میگیرم اول میرم سراغ پله. معمولا محاسب بعد ازین که سایز تیر و ستون اطراف راه پله رو در میاره و میده به معمار معمار بدون انجام اصلاح تو نقشه معماری نقشه ها رو پک میکنه و تحویل مجری میده که در اکثر مواقع تطابق ندارن یعنی تیرهای راه پله یا سرگیر و یا شونه گیر میشن و ابعاد مفید هم دیگه در نمیاد.پس قبل از اجرای فنداسیون و قرار دادن ریشه بهتره همه ابعاد کنترل بشه
    ٢- حتما باید در هنگام اجرای اسکلت راه پله تو اتوکد برش پله با نازک کاری و دالش مدل بشه عددی که آرماتور بند از من مهندس میخواد فاصله تخته سه لایی زیر دال تا لبه قالب تیر یا ستون کنارش هم در شمشیری رفت و هم برای بازوی مخالفشه لذا نقطه خم آرماتور شمشیری اصلا مهم نیست و اگه بهش این نقطه رو بگی معمولا گیج میشه و کار و خراب میکنه
    ٣-من همیشه برش پله رو با در نظر گرفتن ستون های اطراف و نازک کاریش و نازک کاری روی دال شمشیری با آفست ۵ سانت جهت اطمینان مدل میکنم و اعداد رو به قالب بندم میدم و این نقشه ازبیلت و تا ته پروژه نگه میدارم و هنگام اجرای سنگ پله میدم به بنا
    ٣-معمارا اکثرا تو پله شوت میزنن ولی من مجری همیشه سعی میکنم پله هام و تو رفت و برگشت با یه پله اختلاف اجرا کنم تا در موقع سنگ کاری سنگ پاگردم برش اضافی نخوره و از بالا کف پله ابتدای یک شمشیری دقیقا موازی کف پله انتهای شمشیری کناریش بشه
    امیدوارم تجربیات بنده بدرد دوستان بخوره

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ at ۲:۰۶ ق٫ظ
    • مهندس نوید نیاکان Reply

      سلام جناب مهندس، ممنون از توضیحات کاملتون، دقیقا من هم با همین روال پله ها رو اجرا میکنم و میدونم بسیاری از سنگ کار های حرفه ای هم در اجرای پله به شدت مشکل دارند. و اجرای غلط پله منجر به کفسازی زیاد و ارتفاع و عرض نامتعارف پله ها خواهد شد

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ at ۷:۵۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *